Integritetspolicy
Inledning
Jordgubbsprinsen AB och deras leveranstjänster, här kallade Expressleverans eller vi, tar din integritet på stort allvar. I denna integritetspolicy framgår hur vi inhämtar och hanterar dina personliga uppgifter. Vidare beskriver vi dina rättigheter i förhållande till oss och även hur du har möjlighet att tillvarata dina rättigheter.
Policyn omfattar dig som
- är en av våra kunder
- tar emot elektroniska eller fysiska leveranser (t.ex. brev, paket och varor) som vi levererar.
- är besökare på någon av våra hemsidor, appar, plattformar och sociala medier (digitala kanaler)
- tar del av marknadsföringshändelser, tävlingar och kundundersökningar.
- har kontakt med oss på annat sätt, t.ex. genom vår kundtjänst.
Vårt mål är att du ska känna dig trygg i vetskapen om att integriteten hos dina personliga uppgifter respekteras och att dessa behandlas på lämpligt sätt. Expressleverans behandlar alltid personliga uppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. När det gäller EU/EES tillämpas den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR)1 tillsammans med ytterligare nationell lagstiftning.
Vår integritetspolicy gäller rent generellt för vår hantering av personliga uppgifter. Om du skulle få en annan informationstext om hantering av personliga uppgifter i samband med att du köper våra tjänster eller vid något annat tillfälle, har den texten företräde framför denna allmänna integritetspolicy.
Vad är personliga data och vad innebär behandling av personliga data?
Med personliga uppgifter avses alla uppgifter som, tillsammans med andra uppgifter, direkt eller indirekt kopplade till en fysisk nu levande person. Dessa personliga uppgifter utgörs alltså av många olika typer av uppgifter, exempelvis namn och kontaktuppgifter, IP-adress, tävlingsbidrag, dina val och preferenser.
Allt sådant som rör personuppgifter, exempelvis insamling, lagring, behandling, tillämpning för olika ändamål, ändring eller förstöring av personliga uppgifter, är sådant som räknas in under ”behandling av personuppgifter”.
Vilken typ av personliga uppgifter behandlar vi om dig och i vilket syfte?
I samband med att du köper våra tjänster
I samband med att du köper våra tjänster tar vi in personliga uppgifter och behandlar dessa. Detta kan vara exempelvis namn, postadress, e-postadress, telefonnummer, information om försändelser innehåll (brev eller paket) samt information om mottagaren. Om du har en fullmakt eller ett förmyndarskap, kan det hända att vi då behandlar personliga uppgifter, preferenser, beteendemönster och information.
Vårt syfte att behandla dina personliga uppgifter är följande:
- Så att vi kan tillhandahålla den tjänst som du enligt det avtal vi har med dig har beställt, vilket även omfattar tjänstebeskrivningen och tjänstens specifika villkor.
- Så att vi ska kunna tillhandahålla tilläggstjänster, som exempelvis tillgång till kundportalen hos Expressleverans där du kan se uppgifter om dina försändelser och hantera befogenheter för postupphämtning.
- Så att vi kan hjälpa dig med eventuella klagomål och returer och vid annan kommunikation med oss genom vår kundtjänst.
- Så att vi kan skicka marknadsföring till dig med post, e-post och SMS/MMS. Om du inte önskar sådana utskicka kan du välja bort dessa via en länk som återfinns i alla utskick som du får via e-post eller SMS/MMS, alternativt genom att kontakta oss på nedanstående kontaktuppgifter.
- För vi ska kunna skicka relevant och personlig information till dig samt rekommendationer, annonser och erbjudanden behöver vi analysera och gruppera besökarna i våra digitala kanaler enligt urval, prioritering och önskemål (s.k. profilering), något vi gör med hjälp av användarnas personliga uppgifter.
- Så att vi kan genomföra kundundersökningar.
- I förebyggande ändamål för att upptäcka och stopp bedrägerier och felaktigt bruk av tjänster från Expressleverans.
- För att ta fram anonymiserad statistik om användningen av Expressleverans tjänster.
- För att utveckla, underhålla, prova de tekniska plattformarna på vilka Expressleverans tjänster tillhandahålls i syfte att förbättra dessa.
- För att skapa anpassade målgrupper för att ta fram skräddarsydda erbjudanden och annonser till dig i Expressleverans digitala kanaler, under förutsättning att du ger oss ditt samtycke till detta. Du är fri att när som helst återkalla detta samtycka via något av de opt-out-verktyg som finns på den digitala kanal där den riktade marknadsföringen och reklamen sker. Om det inte finns några sådana opt-out-verktyg kan du kontakta oss på nedanstående kontaktuppgifter för att återkalla ditt samtycke.
För dig som mottagare av försändelser (brev och paket) som vi levererar
När du tar emot försändelser som levereras med Expressleverans behandlar vi sådant som ditt namn, din adress, uppgifter om försändelser, uppgifter om försändelsens innehåll (brev eller paket) samt information om mottagaren.
Vår behandling av dina personliga uppgifter tjänar följande syfte:
- Så att vi kan leverera försändelser (brev och paket) till korrekt mottagare.
- Så att vi kan hjälpa dig med eventuella klagomål och returer och vid annan kommunikation med oss genom vår kundtjänst.
- Så att vi kan skicka marknadsföring till dig med post, e-post och SMS/MMS. Om du inte önskar sådana utskicka kan du välja bort dessa via en länk som återfinns i alla utskick som du får via e-post eller SMS/MMS, alternativt genom att kontakta oss på nedanstående kontaktuppgifter.
Vid dina besök på våra digitala kanaler och vår användning av cookies.
Vi samlar in uppgifter som du själv väljer att lämna till oss när du besöker/använder våra digitala kanaler. Detta kan omfatta namn, adress, e-postadress, telefonnummer och övriga identifierande uppgifter.
Även sådant som transaktionshistorik och tekniska data om de enheter när du besöker Expressleverans digitala kanaler, t.ex. IP-adress, enhetens unika ID och webbläsartyp, kan komma att behandlas av oss.
Vissa tjänster som Expressleverans tillhandahåller förutsätter också att Expressleverans får tillgång till uppgifter från din mobila enhet, som exempelvis mobil och surfplatta. Sådana uppgifter kan handla om bilder, kontakter, ljudupptagningar och lokaliseringsuppgifter. Expressleverans samlar enbart in sådana uppgifter om du uttryckligen gett oss tillåtelse att göra det.
Expressleverans har så kallade ”cookies” i flera av våra digitala kanaler. Dessa cookies samlar in information om hur besökare använder den aktuella digitala kanalen. I cookiepolicyn för Expressleverans kan du hitta närmare information om de cookies som Expressleverans placerat i våra kanaler och hur du gör för att radera dessa cookies.
Vid deltagande i tävlingar och kundundersökningar
Vid eventuellt deltagande i tävlingar som anordnas av oss kan vi samla in och behandla exempelvis. kontaktuppgifter, tävlingsbidrag, åsikter, önskemål och övrig personlig information som du själv väljer att tillhandahålla till oss.
I dessa fall behandlar vi din personliga information i följande syfte:
- För att hantera tävlingen samt att återkoppla till dig för att betala ut eventuell vinst.
- För att informera om och bjuda in dig till nya tävlingar..
- Du kan när som helst välja att avsäga dig dessa utskick genom att följa den länk som medföljer i varje utskick eller genom att kontakta oss på nedanstående kontaktuppgifter.
Vid övrig kontakt med oss
När du kontaktar oss via exempelvis kundtjänsten behandlar vi de uppgifter som krävs för ditt ärende. När du besöker våra platformar på sociala medier (som till exempel tredjepartsplattformar som Facebook och Twitter) kan Expressleverans också få tillgång till din profil och dina aktiviteter på denna plattform från tredje part.
I dessa fall behandlar vi din personliga information i följande syfte:
- Så att vi ska kunna hjälpa dig med ditt ärende och kommunicera med dig när du kontaktar oss via kundtjänst, e-postformulär eller i våra sociala medier.
- För att förbättra vår kommunikation och för din och vår säkerhet analyserar vi konversationer och chattar.
- För att ta fram anonymiserad statistik om användningen av Expressleverans tjänster.
- För att utveckla, underhålla, prova de tekniska plattformarna på vilka Expressleverans tjänster tillhandahålls i syfte att förbättra dessa.
Radering av personliga uppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter enbart så länge som det krävs för att uppfylla syftet med behandlingen eller för att fullgöra Expressleverans rättsliga skyldigheter. Efter detta raderar vi dina personliga uppgifter i enlighet med våra riktlinjer för radering eller våra interna riktlinjer för radering av uppgifter.
Rättslig grund för vår bearbetning av dina personliga uppgifter
Expressleverans hanterar ständigt dina personliga uppgifter i överensstämmelse med gällande lagstiftning. Vi behandlar dina personliga uppgifter i de fall detta krävs för att kunna fullgöra ett avtal som ingåtts med dig eller för att kunna besvara frågor som du skickar till kundtjänsten och i de fall vi har andra berättigade och legitima intressen av att behandla dina personliga uppgifter, t.ex. i samband med marknadsföring av oss själva till besökare i våra digitala kanaler eller i samband med utveckling och förbättring av våra tjänster. Vidare behandlar vi dina personliga uppgifter när vi har en juridisk förpliktelse att göra det, exempelvis enligt postlagen (SFS 2010:1045) (”postlagen”).
I de fall det skulle krävas att Expressleverans behandlar dina personuppgifter för något ändamål som enligt tillämplig lag förutsätter ditt samtycke, inhämtar vi ditt samtycke i förväg, vanligtvis genom att du aktivt kryssar i en ruta.
Säkerhet för skydd av personliga uppgifter
Expressleverans ser alltid till att upprätthålla en hög säkerhetsnivå för dina personliga uppgifter och vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter från obehörig åtkomst, ändring, avslöjande och förstörelse.
Expressleverans har ett åtagande enligt postlagen att upprätthålla sekretess för postförsändelser. Även övrig information om Expressleverans kunder behandlas konfidentiellt. Det kan komma att hända i vissa fall att adressuppgifter i vårt register över postutlämningar delas med offentliga myndigheter i enlighet med gällande lagar och förordningar.
Utlämnande av personliga uppgifter
För vissa tjänster, såsom IT-tjänster, betalningslösningar, marknadsföring, analys och statistik, kan Expressleverans komma att ta hjälp av externa samarbetspartners och leverantörer som utför uppgifter å Expressleverans vägnar. Fullgörandet av dessa tjänster kan innebära att Expressleverans partners, både inom EU/EES och utanför EU/EES, ges tillgång till dina personliga uppgifter.
De företag som behandlar personuppgifter å Expressleverans vägnar måste alltid underteckna ett avtal med Expressleverans i syfte att garantera en hög skyddsnivå för dina personliga uppgifter. När det gäller samarbetspartners utanför EU/EES vidtar vi särskilda säkerhetsåtgärder, som exempelvis att ingå avtal som innehåller standardiserade modellklausuler för dataöverföringar som har fastställts av Europeiska kommissionen och som finns att tillgå på EU-kommissionens hemsida.
Expressleverans har rätt att delge personliga uppgifter till tredje part, t.ex. polisen och andra myndigheter, då det rör sig om brottsutredningar eller om vi på annat sätt enligt lag eller myndighetsbeslut är skyldiga att delge sådan information.
Expressleverans har rätt att delge personlig information till tredje part, t.ex. fraktbolag, för att kunna åtgärda och hantera feedback från kunderna i syfte att förbättra kundupplevelsen.
Externa länkar
I denna integritetspolicy behandlas bland annat de uppgifter som Expressleverans behandlar om dig i våra digitala kanaler. I Expressleverans digitala kanaler kan det ibland ingå länkar till externa webbsidor och tjänster som vi inte styr över. Innan du följer en länk till en extern hemsida rekommenderas du att ta del av de principer för behandling av personliga uppgifter och information om cookies som gäller för hemsidan i fråga.
Behandling av personliga uppgifter gällande barn
Expressleverans digitala kanaler vänder sig inte till barn och Expressleverans samlar inte medvetet in personliga uppgifter om barn. Om du i egenskap av vårdnadshavare får kännedom om att ditt barn har delat med sig av personliga uppgifter till Expressleverans, vänligen kontakta oss på nednastående adresser så att du kan kräva de rättigheter som ditt barn har med exempelvis rättelse eller radering.
Dina rättigheter i samband med att vi behandlar dina personliga uppgifter
Du har rättigheter gentemot det bolag som samlar in och behandlar personliga uppgifter från dig. Dessa rättigheter är följande:
- Rätt att få ett registerutdrag – rättigheter att få information om att dina uppgifter behandlas och hur de behandlas.
- Rätt till ändringar – du har rätt att få felaktiga uppgifter ändrade eller raderade..
- Rätt att radera uppgifter – du har rätt att kräva att dina uppgifter raderas.. Denna rättighet gäller endast uppgifter som enligt lag får behandlas uteslutande med ditt samtycke och om du drar tillbaka ditt samtycke och invänder mot behandlingen.
- Rätt att invända – du har rätt att invända mot vår behandling av dina uppgifter om detta sker på grundval av en intresseavvägning eller i direkt marknadsföringssyfte.
- Rätt till begränsad behandling – du har rätt att begära att behandlingen av dina personliga uppgifter begränsas, t.ex. om du invänder mot uppgifternas korrekthet. Under den tid då riktigheten undersöks har Expressleverans endast begränsad tillgång till uppgifterna..
- Rätt till överföring av uppgifter – du har rätt att kräva överföring av personuppgifter från en registeransvarig till en annan registeransvarig. Denna rätt gäller endast sådana uppgifter som du själv har lämnat till oss.
Om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du gå till kontaktinformationen under nedanstående rubrik.
Personliga uppgifter som Expressleverans ej behandlar
Det finnsn personliga uppgifter som ej behandlas av Expressleverans. Detta är bland annat personliga uppgifter i brev eller paket som levereras av Expressleverans. Av denna anledning är Expressleverans heller inte registeransvarig eller registerförare för personliga uppgifter i brev eller paket. Detta åligger avsändaren av brevet eller paketet som du bör kontakta för att få information om hur sådana personliga uppgifter behandlas.
Kontaktinformation
Vid eventuella frågor om leverans av paket eller brev kan du kontakta Expressleverans Kundtjänst. Du hittar kontaktuppgifter till kundtjänsten på https://www.Expressleverans.se/kontakt.
Om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta oss på:
Jordgubbsprinsen AB
Expressleverans
Instrumenvägen 29, 126 53 Hägersten
E-post: info@expressleverans.com
Observera att Expressleverans i allmänhet inte accepterar att någon annan person utövar sina rättigheter genom en fullmakt. Om du vill utöva en rättighet måste du därför själv lämna in en förfrågan om detta.
Den registeransvarige för behandling av personliga uppgifter är det expressleveransföretag som anges i villkoren för tjänsten som du använder, för den digitala kanal som du besöker eller i någon annan kontakt med oss. Observera att den personuppgiftsansvarige för personliga uppgifter i brev och paket är avsändaren och inte Expressleverans. Om du har frågor angående Expressleverans behandling av dina personliga uppgifter, eller om du vill få information om och kontaktuppgifter till övriga företag inom Expressleverans-koncernen, ber vi dig kontakta Expressleverans dataskyddsombud med e-post eller brev:
Jordgubbsprinsen AB
Expressleverans
Instrumenvägen 29, 126 53 Hägersten
E-post: info@expressleverans.com
Är du företagskund, vänligen kontakta Expressleverans kundservice eller ansvarig säljare.
Om du anser att Expressleverans behandling av dina personliga uppgifter är oförenlig med tillämplig dataskyddslagstiftning har du alltid rätt att lämna in ett klagomål till den tillämpliga tillsynsmyndigheten.
Ändring av denna integritetspolicy
Expressleverans kan från tid till annan komma att ändra denna integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid att tillgå på Expressleverans hemsida.
Inom EU och EES gäller Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (General Data Protection Regulation) (”GDPR”).
Få ditt paket hämtat inom en timme eller ännu snabbare, oavsett om du bokar en leverans för samma dag eller någon gång längre fram i tiden. Och även här gäller fem dagars arbetsvecka.
Detta innebär att du får ditt paket levererat dit det ska inom 90 minuter i kontorstid Med vårt breda nätverk i Stockholm kan vi garantera att du få en pålitlig tjänst. Du kan boka leveranser på nätet på några minuter.
Det finns också möjlighet att skicka specifika försändelser med expressleverans, till exempel konfidentiella dokument, värdeföremål eller sådant som innehåller viktiga uppgifter. Leveransen sker endast till adressaten och du får en fullständig verifieringskedja för öppenhet och insyn. Vårt leveransteam är dessutom säkerhetskontrollerat och en enda transportör ansvarar för hela resan.
Om det inte räcker för dig att leveransen kommer fram i 90 minuter utan du vill att den ska komma fram extra snabbt, då kan du boka vår expresstjänst. Denna passar utmärkt för brådskande leveranser och kan bokas både via nätet och telefon. I båda fall ger vi dig en beräknad leveranstid enligt dina önskemål.
Vi erbjuder våra kunder leverans varje dag. Med över 80 olika kurirer ute på vägarna och tre strategiskt placerade leveranshubbar i Stockholm kan du vara säker på att ditt paket kommer nå sitt mål snabbt och säkert.
Oavsett vad du behöver finns det en snabb budtjänst – för allt från planerade leveranser till schemalagda rutter och förfrågningar i sista minuten. Vi har allt!